Bezpieczeństwo

ARTYKUŁ KNF - WYBRANE OSZUSTWA INTERNETOWE
Poniżej zamieszczamy warty przeczytania artykuł prezentujący wybrane sposoby działania przestępców. Zapoznanie się z tymi technikami może uchronić przed utratą środków finansowych!
https://cebrf.knf.gov.pl/komunikaty/artykuly-csirt-knf/362-ostrzezenia/859-przeglad-wybranych-oszustw-internetowych-styczen-2023
BEZPIECZEŃSTWO PODCZAS KORZYSTANIA Z PŁATNOŚCI BLIK
Kody BLIK nie służą do przesyłania środków. Można nimi autoryzować transakcję w systemach rozliczeniowych. Dlatego każda prośba o podanie tego kodu przez nieznajomą osobę powinna być dla nas sygnałem ostrzegawczym - będzie to próba zainicjowania płatności bez naszego udziału. Nie udostępniaj kodu BLIK sprzedawcy na portalu ogłoszeniowym, ani żadnej postronnej osobie, która Cię o to poprosi. Zawsze sprawdzaj wszystkie dane dokonywanej transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji mobilnej.
BEZPIECZEŃSTWO NA PORTALACH AUKCYJNYCH I OGŁOSZENIOWYCH
Pamiętaj, że Internet może być źródłem oszustw. Powszechną praktyką jest publikacja fałszywych ogłoszeń na portalach aukcyjnych czy tworzenie sklepów internetowych wyłudzających środki. Kupując w Internecie zawsze stosuj się do zasad bezpieczeństwa. Korzystaj ze sklepów i portali, których wiarygodność nie budzi wątpliwości, przez np. wpisywanie nazwy strony www, a nie korzystania z linku np. z otrzymanego emaila.
BEZPIECZEŃSTWO TELEFONÓW I URZĄDZEŃ MOBILNYCH
Telefony mogą być atrakcyjnym celem ataku dla cyberprzestępców, ponieważ przechowujemy w nim dużo osobistych danych. Przejęcie tych danych może ułatwić kradzież środków lub podszycie się pod Ciebie w celu oszukania jednego z Twoich znajomych. Należy dbać o bezpieczeństwo telefonów i urządzeń mobilnych, używać blokady ekranu, przeprowadzać aktualizację zainstalowanych aplikacji (szczególnie systemu antywirusowego) i systemu operacyjnego, korzystać z oprogramowania pobieranego ze sprawdzonych źródeł. Cyklicznie należy skanować zawartość telefonu korzystając z systemu antywirusowego z aktualną bazą wzorców wirusów.
PHISHING I PODOBNE RODZAJE ATAKÓW
Jednym z najbardziej popularnych rodzajów ataków jest kampania mailowa i smsowa nakłaniająca do kliknięcia w różne linki tzw. phishing. Cyberprzestępcy mogą obserwować swoją ofiarę dostosowując treść takich wiadomości do sytuacji ofiary w taki sposób, aby jej czujność została uśpiona. Zasada ograniczonego zaufania oraz weryfikacja linków to najlepsze sposoby, by zabezpieczyć się przed tego typu atakami.
VISHING – ATAKI Z WYKORZYSTANIEM ROZMOWY GŁOSOWEJ
Przestępcy mogą podszywać się pod numer telefonu banku i wykorzystując socjotechnikę nakłaniać do podania danych logowania, danych osobowych, instalacji oprogramowania na komputerze lub urządzeniu mobilnym. W rezultacie mogą uzyskać dostęp do bankowości elektronicznej ofiary lub wykorzystując jej urządzenia okraść ją. Ograniczone zaufanie i weryfikacja tożsamości rozmówcy są najlepszą ochroną przed vishingiem.
PAMIĘTAJ O DOBRYCH PRAKTYKACH:
- Zawsze sprawdzaj szczegóły transakcji, którą zatwierdzasz.
- Weryfikuj i działaj ostrożnie na portalu, który prosi Cięo podanie kodu BLIK.
- Sprawdzaj recenzje produktów i opinie o sklepie internetowym, w którym planujesz zakupy.
- Upewnij się, czy sklep posiada w przeglądarce www ważny certyfikat SSL, który potwierdza wiarygodność strony oraz szyfruje poufne informacje przekazywane podczas transakcji.
- Uważaj podczas kontaktów ze sprzedawcą poza portalem zakupowym. Nie przekazuj pieniędzy z pominięciem portalu zakupowego.
- Przerwij natychmiast działania, jeśli po kliknięciu w link otrzymany z niewiadomego pochodzenia (np. mailowo od nieznanego nadawcy), proszony jesteś o podanie danych karty płatniczej lub zalogowanie się do banku.
- Regularnie aktualizuj swoje urządzenia służące do realizacji transakcji (komputer, laptop, tablet, telefon).
- Unikaj korzystania z publicznych sieci wifi szczególnie na urządzeniach, na których logujesz się do bankowości internetowej lub mobilnej.
- Wyłącz bluetooth, jeśli z niego nie korzystasz.
- Nie instaluj w telefonie i tablecie aplikacji spoza oficjalnych sklepów producentów.
- Nie zostawiaj telefonu bez opieki w miejscach publicznych.
- Zezwalaj aplikacji tylko na te uprawnienia, które są niezbędne. Zawsze sprawdzaj do czego aplikacja próbuje uzyskać dostęp.
- Nie klikaj w linki przesłane w mailach i smsach, jeśli nie jesteś pewien co do miejsca, w które prowadzą, a nadawca jest nieznany/niezaufany.
- Uważaj na linki skrócone (bit.ly, tinyurl.com itd.)
- Zachowaj szczególną ostrożność, jeśli wiadomości skłaniają Cię do wykonania natychmiastowych akcji.
- Nie instaluj dodatkowego oprogramowania na prośbę „pracownika urzędu/banku”. Wymagane do działania bankowości elektronicznej aplikacje są wymienione na stronie www banku lub/i w umowie.
- Jeżeli masz wątpliwości co do kontaktu ze strony urzędu/banku, rozłącz się i sam zadzwoń na infolinię, aby potwierdzić tożsamość konsultanta i powód kontaktu.
- Uważaj na kontakt telefoniczny, sms’owy i mailowy ze strony oszustów o rzekomo zagrożonych Twoich oszczędnościach w banku
- Bezpieczne zakupy przedświąteczne
- Oszustwa na BLIK – nie daj się okraść !!!
- Uważaj na oszustów!
- Wzrasta ilość oszukańczych transakcji w sieci. Podsumowanie III kw. 2021 - padł nowy rekord okradania kont bankowych
- Uwaga – oszustwa finansowe związane z podszywaniem się pod urzędy oraz inne instytucje zaufania publicznego. Komunikat FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP z dnia 27 stycznia 2022 r.
- Uwaga na kolejną falę oszustw - fałszywe pisma podszywające się pod decyzje Prezesa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Komunikat FinCERT.pl
- Uwaga na oszukańcze linki w wiadomościach SMS Komunikat FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP oraz Komendy Głównej Policji z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie oszukańczych linków w wiadomościach SMS
- Fałszywe połączenia telefoniczne przestepców podszywających sie pod banki - ostrzeżenie ZBP
- Ostrzegamy przed wzmożonymi atakami oszustów internetowych
- Uwaga na oszustów, którzy podają się za pracowników Banku
- Komunikat Komendy Głównej Policji oraz FinCERT.pl z dnia 26 maja 2021 r. "Ostrzeżenie dla klientów banków w związku z pojawiającymi się oszustwami w internetowych serwisach ogłoszeniowych"
- Uwaga na SMS "Twoja paczka została zatrzymana przez służby celne": Komunikat Komendy Głównej Policji.
- Ministerstwo Finansów - Krajowa Administracja Skarbowa ostrzega również przed fałszywymi SMS-ami na temat mandatu karnego.
- Komunikat UKNF dotyczący prób oszustwa, które mają miejsce w kraju w związku z koronawirusem
- Komunikat UKNF dotyczący " Zasady bezpieczeństwa w bankowości elektronicznej"
- Bezpieczeństwo transakcji bankowych w Internecie - poradnik Związku Banków Polskich
- Bezpieczne bankowanie - Aktualności Związku Banków Polskich
- Oszukańcze serwisy internetowe, oferujące kryptowaluty i inwestycje na rynku FOREX