17.07.2025
CYBEROSZUŚCI NIE BIORĄ URLOPÓW
Nigdy nie trać czujności i chroń swoje konto przed cyberprzestępcami.
Zwłaszcza w okresie letniego odprężenia nie trać z oczu podstawowych zasad bezpieczeństwa.
UWAŻAJ NA:
• SMS-y, e-maile lub wiadomości w komunikatorach (często podszywają się pod firmy kurierskie, przewoźników, czy banki). Linki, w nich zawarte, mogą prowadzić do stron wyłudzających dane.
• Fałszywe strony banków, firm i sklepów. Są łudząco podobne do prawdziwych. Jeżeli wpiszesz swoje dane (hasło, login, dane karty), trafiają one w ręce oszustów internetowych.
• Nie wierz w „nadzwyczajne” promocje w mediach społecznościowych – mogą prowadzić do stron, które kradną dane np. karty lub loginy do bankowości.
• Publiczne Wi-Fi – upewnij się, że korzystasz z prawdziwej, a nie fałszywej sieci.
• Fałszywe aplikacje na telefon – upewnij się, co instalujesz, bo możesz stracić kontrolę nad swoim urządzeniem.
BĄDŹ MĄDRY:
• Zabezpiecz swój telefon i aplikację bankową – aktualizuj system i zmieniaj hasła dostępu
• Sprawdzaj autentyczność stron i aplikacji – zyskaj pewność, że są prawdziwe
• Nie klikaj w linki z nieznanych wiadomości SMS-owych lub e-mailowych
• Unikaj logowania do bankowości przez publiczne Wi-Fi – wybierz Internet na urządzeniu mobilnym lub zaufaną sieć.
PAMIĘTAJ:
Bank nigdy nie prosi SMS-em lub e-mailem o Twoje dane logowania
ZGŁASZAJ PODEJRZANE INCYDENTY:
• Zadzwoń do Banku (tel. 12 430 05 34, 12 421 18 00, 801 333 200) i przekaż wszystkie niezbędne informacje, zastrzeż kartę oraz zablokuj dostęp do bankowości elektronicznej.
• Zawiadom policję o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
• Incydenty dotyczący podejrzanej wiadomością SMS z linkiem zgłoś na numer CERT Polska 8080.